ענייני ט' באב (מלוקט בעיקר מתוך לוח דבר בעיתו):

ערב שבת

ערב שבת – רחיצה (וטבילה) בערב שבת זו למנהג אשכנז – כדאי לברר ההלכה והמנהג למעשה מבעוד מועד.

  • נטילת צפרניים מותרת לכבוד שבת.
  • הכנות לתשעה באב:
    • לברר מתי ערבית במוצ"ש.
    • אם אין פנאי, כדאי כבר מערב שבת לשים בצד: – קינות, – בגדים הבלתי-מכובסים שמתכוונים ללבוש, – נעלי בד, – שרפרף / כרית למי שצריך, – טישו (לבכי).
    • אין להכין כל אלה משבת עצמה לחול.

שבת

    • אוכלים בשר ושותים יין. בסעודה שלישית יש לסיים לפני שקיעה.
    • בעניין לימוד תורה – לברר מאימתי אין לומדים, ומה ללמוד מאחר חצות. אפשר ללמוד סוגיה של 'עיתים לתורה' בעניין תשעה באב.
    • יש לברר מראש האם מותר לבלוע כדורים בשבת לצורך הקלת הצום.

צום תשעה באב

השנה, כיון שנדחה, יש מקום להקל יותר באופנים מסויימים, ויש לברר מראש.

איסורי תשעה באב: 

  • חמישה עינויים: אכילה ושתייה, רחיצה (אף לא מעט, וכן לא פניו ופיו בבוקר, אלא יעביר ידיו הלחות על עיניו. להעביר לכלוך ע"י מים מותר), סיכה (דאודורנט מותר). נעילת הסנדל, נגיעה באישה.
  • וכן אין שואלים לשלום,
  • ואין עושים מלאכה שיש בה שיהוי (כי בזה מסיח דעתו מהאבלות),
  • יצער עצמו בענין השינה (על הארץ או ישים אבן תחת מראשותיו) וראוי לא להוריד הציצית כדי לא להיכנס לספק ברכות בבוקר.
  • יושבים על הרצפה עד חצות, ואחר כך יכול לשבת על כסא.
  • בסיום הצום, בבית הכנסת מברכים על הנר 'בורא מאורי האש'. בעל שצריך להוציא את אשתו בבית, לא יצא בזה ידי חובה, ויברך אח"כ כששב לביתו (והאשה לא תברך בעצמה).

קינות – כדאי להתבונן מעט בקינות לפני אמירתן, כדי שיידע לפחות כל קינה על איזו צרה נאמרה, אם על חורבן בית המקדש או צרות אחרות (כמו מסעי הצלב, גירוש ספרד). כמו כן ישנן קינות על השואה (ראה בסמוך).

לאחר הצום

  • קידוש לבנה (יש מקפידים על טעימה ונעילת נעליים קודם לכן), הבדלה בבית (ללא נר – שבירך אתמול, וללא בשמים).
  • כיון שעתה מתחיל יא באב ולא עשירי בו, אין נוהגים לאסור כבכל שנה עד חצות של מחר כמנהגי תשעת הימים (לאשכנזים).

ובבנין ירושלים ננוחם

סוגיות ללימוד לתשעה באב

תענית ואבילות בתשעה באב

מקורות ושאלות הכוונה ללימוד עצמי – תענית ואבלות בתשעה באב

שיעור להאזנה – תענית ואבלות בתשעה באב

מעמדו של עשירי באב

מקורות ושאלות הכוונה ללימוד עצמי – מעמדו של עשירי באב

שיעור להאזנה – מעמדו של עשירי באב

תשעה באב שחל בשבת

מקורות ושאלות הכוונה ללימוד עצמי – תשעה באב שחל בשבת

שיעור להאזנה – תשעה באב שחל בשבת

דפי מקורות 'עולמות' – תשעה באב שחל בשבת

הבדלה בשבת שחל בה תשעה באב

מקורות ושאלות הכוונה ללימוד עצמי – הבדלה בשבת שחל בה תשעה באב

לימוד תורה בתשעה באב

מקורות ושאלות הכוונה ללימוד עצמי – לימוד תורה בתשעה באב

בעניין אמה על אמה זכר לחורבן

שו"ת 'מאורות המשפט' – שוכר מעוניין לקלף אמה זכר לחורבן

קינות על השואה

אלי אלי נפשי בכי  יהודה לייב ביאלר

לחן אלי ציון ועריה

אֱלִי, אֱלִי נַפְשִׁי בְּכִי
וְזַעֲקִי בַּת יִשְׂרָאֵל
מִסְפֵּד שְׂאִי והִתְיַפְְּחִי
אָכְלָה הָאֵשׁ בְּיִשְׂרָאֵל
עַל טֶבַח עַם אֲשֶׁר הוּכַן
יִסּוּרֵי שְׁכוֹל אַשְדוֹת דָּמִים
זָקֵן גַּם טַף לֹא רוּחַָם
עַל עֲקֵדָה קָרְבָּן תָּמִים
עַל עוֹלָלִים גְּמוּלֵי חָלָב
הַמְּרוּטָשִֹּׁים לְפִי צוּרִים
וְעַל דָּמָם אֲשֶׁר זָב
בְּרֹאשׁ חוּצוֹת לְעֵין הוֹרִים
עַל הַקְּהִלּוֹת הַשּׁוֹמֵמוֹת
וְעַל חוּרְבָּן מִקְדְּשֵׁי אֵל
יְקוּדֵי לַהַב שַׁלְּהָבוֹת
עָרֵי פְּאֵר בְּיִשְׂרָאֵל
עֲלֵי דּוֹרוֹת אֲשֶׁר נִגְדְּעוּ
דְּמֵי אָבוֹת עַל דְּמֵי בָּנִים
בְּגֵיא אוֹשְׁבִיץ תַּמּוּ גָּוְָעוּ
עֲלֵי מוֹקְדוֹת הַכִּבְשָׁנִים
עֲלֵי כְּלוּאִים חֲגוּרֵי שַׂק
הַנְּמַקִּים בְּרִבְבוֹתֵיהֶם
בִּטְרֶבְְּּלִינְקִי וּמַיְדָנֶק
וְאֵין מְלַקֵט עַצְמוֹתֵיהֶם
עֲלֵי קְרוֹנוֹת צְפוּפֵי אָדָם
אֲשֶׁר רוּפְּדוּ גָּפְרִית וָסִיד
צַחֵי צָמָא כִּכְלוֹת נַפְשָׁם
צָעֲקוּ מַיִם וְאֵין מוֹשִׁיט
עֲלֵי בָּנוֹת אֲשֶׁר עוּלְפוּ
רַעְיוֹת בְּנַפְשָׁן שָׁלְחוּ יָדָן
צ"ג הַטְּהוֹרוֹת יַחְדָּיו נִסְפּוּ
וְלֹא חוּלַל תֹּם כְּבוֹדָן
עֲלֵי קְפוּאִים בִּשְׂדוֹת שְׁלָגִים
יְלָדִים רַכִּים בְּחֵיק אִמָהוֹת
וְעַל קְדוֹשִׁים הַשּׁוֹאֲגִים
קְבוּרֵי חַיִּים מִתּוֹךְ בּוֹרוֹת
עֲלֵי גְּוִילִים הַמְּחוּלָלִים
בִּידֵי נָאצִים מְנַאֲצֵי אֵל
טְרוּפִים קְרוּעִים וּמְגֹאָלִים
בֵּין אַשְׁפָּתוֹת וְאֵין גּוֹאֵל
עַל צַדִּיקִים עַנְוֵי עוֹלָם
נְדִיבֵי עַם הוֹגֵי תּוֹרָה
בְּתָאֵי רַעַל נֶחְנַק קוֹלָם
נָפְלָה כָּבְתָה הַמְּנוֹרָה
עֲלֵי נֹעַר פִּרְחֵי הָעָם
חֲלוּצֵי קְרָב, כְּפִירֵי מְרִי
מוּל זְדוֹנִים שׁוֹפְכֵי הַדָּם
הִשְׁתַּלְהֲבוּ רִשְׁפֵי חֳרִי
עַל נַהֲרוֹת דָּם וּבְכִי
נִקְמַת בְּרִית בַּלֵב שְׁמוּרָה
בִּקְרָב גֵטוֹ לְלֹא רְהִי
נֶחְשָׂף הָעֹז טְמִיר גְּבוּרָה
עֲלֵי קִדּוּשׁ הַשֵּׁם וָעַם
וְעַל נִקְמַת דַּם טְהוֹרִים
בְּתַעֲצוּמוֹת מָסְרוּ נַפְשָׁם
לָחֲמוּ נָפְלוּ הַגִּבּוֹרִים
עֲלֵי גִּבּוֹר עַל בָּמֳָתֵי עַד
כְּנֵר תָּמִיד בְְּהוֹד זְרָחִים
כָּל נֶטֶף דַָּּם קָרְבַּן לְשַׁד
נִזְכֹּר עַד נֶצַח נְצָחִים
עַל שֶׁבֶר עַם נִשָּׂא קִינָה
כְּבוּלֵי יָגוֹן עֲטוּיֵי שׁוֹאָה
הֲלָנֶצַח תַּאֲפִיל שִׂנְאָה
וְלֹא תִּפְרשׁׂ הַנְּגֹהָה
רְאֵה אֱלֹהִים עוֹרִי צָפַד
נָפַל לִבִּי שׂוֹנְאַי קָמִים
הַקְשִׁיבָה שַׁוְעִי חִישָׁה מִפְלָט
הַצִּילָה נַפְשִׁי מֵאַנְשֵׁי דָּמִּים
י.ל. ביאלר , ורשה תש"ה
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.