כמה נקודות למחשבה:

1) גיוס המשפחה למשימה של לימוד תורה

ככל שהשנים עוברות הצרכים המשפחתיים הולכים וגדלים.

כדי שאדם יוכל להתפנות ללימוד הוא חייב לגייס את משפחתו לעניין. בתחילת הדרך – את האשה, וממנה זה עובר ממילא לילדים. אין פה מקום להאריך כיצד, אך ברור שזוהי נקודה משמעותית ביותר.

2) קביעת זמן משמעותי ללימוד

כדי שהלימוד יהיה משמעותי, גם הזמן המושקע בו צריך להיות משמעותי.

למשל, בשעתיים או שלוש בשבוע אי אפשר להתקדם להשגת יעד משמעותי כמו מבחן רבנות וכד'.

3) לימוד רציף

גם אם לא מצליחים ללמוד לימוד רציני בכל יום, הרצף חשוב.

לכן צריך לקבוע לימוד כל יום גם אם לא תמיד להרבה זמן.

4) חברותא

מהנסיון שלי, לרצינות בלימוד עוזר מאוד החברותא:

גם לשמירת סדרי הלימוד (המחויבות לחברותא מחזקת בזמנים קשים) וגם לעומק הלימודי. משימה לימודית משמעותית דורשת העמקה משמעותית שמתאפשרת בדרך כלל על ידי חברותא.

5) לפנות זמן ללימוד מכל העיסוקים

אני מחנך ומלמד בכמה מקומות, ואם אני רוצה אני יכול להיות כל היום עסוק בהכנת השיעורים.

לכן אני מכין שיעורים מראש: בחופשה (יש הרבה ימי חופשה), או בתחילת תקופה לכל התקופה, או בתחילת השבוע לכל השבוע. מה שחשוב זה שיהיה זמן מוגדר להכנת שיעורים ואותו למצות ולא "למרוח" אותו יותר ממה שנצרך.

6) לפנות את הנפש ללימוד

הנפש עסוקה בהרבה דברים במשך היום. לכן חשוב לתת לה את המנוחה הפנימית לפני הלימוד או בתחילתו כדי שתוכל להיכנס ללימוד. אני עושה את זה בדרך כלל על ידי אכילת מאכל כלשהו או שתיית קפה שמרגיעה ומכניסה את הנפש למצב של למידה.

7) להציב יעדים ברורים

הצבת יעדים עוזרת לעמוד בהם, וככל שהיעד משמעותי גם הדרך אליו תהיה משמעותית.

היעד יכול להיות לטווח הארוך של שנה-שנתיים, ויכול להיות לטווח של חודשים או שבועות. היעד יכול להיות מבחן רבנות או דיינות או אחר, סיום מסכת, סיום ספר כלשהו וכו'.

8) תוכנית מסודרת כיצד להצליח לעמוד ביעדים

כדי לעמוד ביעדים מומלץ לקחת את היעד ולפרק אותו לגורמים. כלומר לקחת משימות קצרות יותר ולתכנן לפיהן את הזמן. מה נצרך לכל חלק? כמה זמן הוא צריך?

כך הרבה יותר קל לעמוד ביעדים.

9) לא להתייאש מנפילות

כמו בכל דבר גם כאן יש נפילות ואכזבות. אך הדרך הנכונה היא להתגבר עליהן ולא לתת להן להפיל את האדם. יעד שלא הצלחת להגיע אליו נסה שוב או עבור ליעד הבא, אך אל תחשוב שאתה אדם חלש שלא מסוגל לעמוד במשימות.

10) לא לחשוב שמה שלא מושלם לא קיים

לעיתים יש לאדם זמן מועט ללמוד והוא אומר לעצמו: "מה כבר אצליח ללמוד בזמן הזה?" ולכן הוא לא לומד בכלל.

לדעתי יש להבין שקיימות מדרגות שונות של לימוד והבנה, וגם למדרגה החלקית יש הרבה מאד ערך (כמובן אם היא לא המדרגה הקבועה אלא הזמנית). בסופו של דבר הכל מצטרף יחד לדבר גדול.

11) מרתונים

כמעט לכל אדם ישנם זמנים שבהם העבודה יותר רגועה, ואז יש לו אפשרות להיכנס למרתון לימודי. למורים קיימות החופשות (חופש גדול, חנוכה, פסח וכו'), ולעוסקים בעבודה אחרת קיימים זמנים אחרים.

אני ממליץ לנצל את הזמן הזה ל'מרתונים' לימודיים שמסכמים ומרכזים לימוד תקופתי. למרתון יש ערך הן מצד ההספק והן מצד האווירה, ובכלל – הוא מעלה את כל הלימוד למדרגה אחרת לגמרי.

והכי חשוב:

להבין שלימוד תורה משמעותי זה הדבר הנכון לעשות בכל שלב בחיים, ולחפש כל הזמן את הפתרונות ואת הדרכים להגיע אליו.

חזק ואמץ!

מאמר מאת:

אבי זונטג
ר"מ בישיבה תיכונית ובת"ת
ירושלים

משתף בנסיונו האישי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *