פתרון לקשיים בתכנון והתארגנות ללימוד תורה

פער בין הרצון ליכולת הביצוע

קושי ספציפי של בוגרי ישיבות הרוצים לקבוע עיתים לתורה מתייחס לפער הקיים בין הרצון ובין יכולות הביצוע. פער זה, כשהוא רוחבי ומתמשך, יכול לנבוע מבעיה אובייקטיבית של לקות נוירולוגית (למשל, לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז – ADHD) או מקושי סובייקטיבי כגון אדם לא חונך ולא הורגל לסדר וארגון.

בין אם מדובר על חוסר חינוך והרגל, ובין אם מדובר על בעיה אובייקטיבית-נוירולוגית, האדם עשוי למצוא את עצמו בתסכול גדול כשאינו מצליח לבטא את הרצון העז שלו ללימוד תורה משמעותי.

החדשות הטובות הן, שגם אם מדובר בקושי אובייקטיבי על בסיס נוירולוגי ניתן לשפר מאד את יכולות התכנון, הארגון והעשייה על ידי קניית הרגלים חדשים. זה לא מספיק לרצות להיות מסודר, מאורגן ובעל יכולת ביצועית. צריך גם שיטה איך לעשות את זה.

להלן עצות מעשיות לאדם שרוצה לקבוע עיתים לתורה ומתקשה בתכנון וביישום של הרצון:

הערה: הדברים כתובים על סמך הנחות יסוד ושיטות טיפוליות שונות.

  1. רגש חיובי

    הרגש משחק תפקיד חשוב מאד בעשייה שלנו. אנחנו רוצים לחזור על פעולות שגורמות לנו רגשות חיוביים ונמנעים מאלו שמביאות אותנו לרגשות שליליים.
    לכן, העצה הראשונה היא לבחור תוכן לימודי שגורם לנו את מה שאנחנו רוצים להרגיש. עם התוכן הזה כדאי להתחיל ולבסס את הלימוד, ובהמשך להוסיף תכנים נוספים. העיקר להתחיל.

  2. להכין את המוח

    אחרי שבחרנו את התוכן הרצוי לנו (גמרא, משניות, אמונה וכו'), נתכנן את הלימוד לפרטי הפרטים. הנקודה היא להכין את המוח מבעוד מועד לתכנית ברורה ומפורטת. כשהמיצג במוח ברור ועשיר, המוח מבחינתו כבר "היה שם" והביצוע הרבה יותר קל. כדי להגיע לתכנון מפורט, נשאל את השאלות הבאות:

א. מה בדיוק אני רוצה ללמוד?  איזו מסכת? איזה פרק?

ב. כמה זמן אני רוצה להקדיש ללימוד ביום?  בשבוע?
מהם משאבי הזמן העומדים לרשותי?
אם אתה רוצה לעבוד לפי הספק, שאל את עצמך: איזה הספק אתה רוצה ביום? בשבוע?

הערות: כדאי ללכת על מסגרת זמן בטוחה. שאל את עצמך: "בכמה זמן של לימוד יומי אני יכול לעמוד ללא כל בעיה?"
גם לגבי ההספק, כדאי ללכת על הספק בטוח ואפילו מינימלי שיחזיק לאורך זמן.

ג. מתי בדיוק אני יכול לקיים את הלימוד שלי? היכן במשך היום יש לי משבצות פנויות או היכן אני יכול לפנות משבצות?

ד. האם יש לי צורך בחברותא ואם כן, עם מי יהיה לי הכי טוב ללמוד? אילו חברותות אפשריות עבורי?

ה. האם יש לי צורך במסגרת לימוד כגון שיעור או תכנית של הספק יומי/שבועי/חודשי ואם כן, היכן אני יכול למצוא מסגרות שונות ללימוד? איזו מסגרת הכי יכולה להתאים לי?

הערה: יצירת "מחייב" יכולה להועיל מאד למי שמתקשה להניע את עצמו לעשייה חדשה. כאן המחייב יכול להיות בצורה של חברותא או/ו מסגרת.
בנוסף, ניתן לקבוע עם החברותא שכל אחד מזכיר לשני את החברותא מידי שבוע עד להטמעתה בלו"ז של כל אחד כדבר קבוע ומובן מאיליו.

  1. בדיקה 'אקולוגית'

    אחרי שאנחנו יודעים כמה זמן אנחנו יכולים להקדיש ביום/בשבוע, באיזו מסגרת, היכן יתקיים הלימוד ומי החברותא שמתאים לאפשרויות שלנו, נערוך בדיקה אקולוגית אחרונה לראות אם אכן התכנון שלנו אפשרי. הבדיקה האקולוגית באה לבדוק האם התכנית מתאימה לסביבה והאם המחיר של קיום התכנית אפשרי עבורה.
    למשל, החברותא בערב: צריך לבדוק שלא מתנגשת עם צרכי הבית השונים כגון השכבת הילדים וסידור הבית.
    דוגמה נוספת: לבדוק עם האישה האם היום והשעה מתאימים לה מבחינת התכניות שלה ומצב העייפות שלה באותו יום בדרך כלל.

  2. להכניס ללו"ז

    לאחר שמצאנו שהתכנית אקולוגית עבורנו, נכניס אותה ליומן. הפעולה הקטנה הזו חשובה ביותר כחלק מההכנות שלנו למחויבות החדשה שנכנסת לנו לחיים.
    שימוש בתזכורות בטלפון הסלולרי מועיל פעמיים: 1. בהכנסת התזכורת שמעלה את המודעות, 2. בתזכורת עצמה לפני הלימוד.

  3. העלאת המודעות

    למי שקבע לעצמו לימוד יומי או למי שקבע חברותא פעם או מספר פעמים בשבוע, כדאי לחשוב בלילה לפני ההירדמות על החברותא ולדבר עם מישהו בתחילת היום על הלימוד שיהיה. ושוב, בשביל העלאת המודעות.
    משפט כמו "אני לומד הבוקר עם דוד מיד לאחר התפילה" מעלה את המודעות, מגביר את המחויבות ומסייע לביצוע.

  4. 'רחמנא לבא בעי'

    כדי לא ליפול מכישלונות בקשר ללימוד תורה, כדאי לזכור ש"רחמנא ליבא בעי" והעיקר הוא ההשתדלות לעשות את מה שביכולתך לעשות.
    בנוסף, הבניין הרוחני האישי, הזוגי והמשפחתי הוא ריצה לטווח ארוך ואין למדוד את הדברים בהסתכלות על יום או יומיים ואפילו לא שבוע ושבועיים.
    מצד שני, יש לראות כל יום בפני עצמו ולעשות את הטוב ביותר האפשרי באותו היום במסגרת המשאבים העומדים לרשותך.
    אם אני חושב על שעה לימוד כל יום בשבוע, אני עלול להיחלש ולחשוב "איך אני עושה את זה?", אך אם אני אומר לעצמי "רק היום אלמד שעה אחת" אני הופך את הלימוד לאפשרי עבורי.

  5. מציאת הנוסחא שלך

    במשך הזמן תוכל לבנות את "נוסחת ההצלחה" של קביעת העיתים לתורה שלך:
    תוכל לראות באיזה לימוד אתה מצליח להתמיד בשמחה, עם אילו חברותות טוב לך ללמוד, מהו המקום המיטבי ללמידה, איזה שיעור או מסגרת משאירה אותך בתוך הלימוד ועוד.
    כך תוכל לדייק יותר ויותר את הלימוד שלך ולייעל אותו בכמות ובאיכות.

  6. בהצלחה!

מאמר מאת:

צביקה מור

מאמן בכיר MCIL, מדריך מוסמך
אימון הורים, ילדים ונוער
מומחה באימון ADHD
מאמרים נוספים – באתר ערוץ 7 (סדרת חינוך)
תוכן המאמרים על דעת הכותבים בלבד
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *